reklama

Pohľad z druhej strany

Tento rok som nastpil na doktorandsk tdium na FMFI UK. Doktorandi maj okrem svojich tdijnch a publikačnch povinnost aj povinnosť cvičiť. Nie telocvik ani hru na okarne, ale tudentov. Nikdy som netuil, čo vetko sa za dva semestre o učen dozviem.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (22)

Ocitol som sa na druhej strane vzťahu učiteľ-žiak. Pred začiatkom letného semestra som bol plný nadšenia a elánu. Naštudoval som si prednášky, aby som vedel svojim zverencom pomôcť, keď bude treba, vypísal som konzultačné hodiny a so zvedavosťou som čakal, aké to vlastne je byť učiteľom. Mám za sebou dva semestre. Počas tohoto času mi moja pozícia pomohla objaviť niekoľko doteraz skrytých skutočností. A o nich by som sa rád s vami podelil. A teda najmä s tými, ktorí stále študujú.

Odpisovanie

Hneď pri prvej malej písomke som bol šokovaný, aké priehľadné a viditeľné sú rôzne pokusy o poštové služby, bruchomluvectvo alebo posunkovú reč. Až vtedy som si uvedomil, ako smiešne som musel vyzerať pred pár rokmi, keď som sám s nenápadným výrazom v tvári posúval malý papier po lavici smerom k susedovi.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Zároveň som si ale uvedomil, že nechcem byť despota a tak som drobné prehrešky ignoroval. Ak by som to totiž nerobil, asi by som musel väčšinu študentov vyhodiť. A aj preto mi bolo ľúto, keď som videl, ako si študenti kocom semestra posúvajú už vypracované písomky a doslovne ich opisujú.

Preto, študenti, nezabúdajte, že zorný uhol dozorkonajúceho je ďaleko širší, ako sa vám môže zdať. Ak sa vám zdá, že vyučujúci váš ťahák či nakúkanie cez plece na susedov papier nevidí, je to pravdepodobne iba jeho zhovievavosť. Zároveň vám radím, buďte k vašim vyučujúcim slušní. Ak zistíte, že vyučujúci drobnosti prehliadne, neskúšajte zájsť príliš ďaleko.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Vzťahy medzi študentmi

Veľmi zaujímavé bolo sledovať, ako sa vzťahy medzi študentmi počas roka menili a vyvýjali. Na prvom cvičení sa len veľmi nesmelo predstavovali, no postupne sa nejako pozoskupovali podľa rôznych typov a charakterov a vytvorili sa medzi nimi pekné priateľstvá. Niektoré takéto skupinky boli charakteristické hlukom, iné zase neuveriteľnou mlčanlivosťou. Som človek, ktorý rád pozoruje ľudí a pozorovania som sa mohol za posledný rok naozaj nabažiť. 

Vzťah študent-vyučujúci

Takisto si z posledného roka odnášam zaujímavú skúsenosť ohľadom môjho vzťahu so študentmi. Keďže to boli moji prví študenti, nedokázal som zabrániť tomu, aby mi akýmsi spôsobom prirástli k srdcu. Pravdepodobne si sami ani neuvedomujú, aké špeciálne miesto v mojom živote zaujali. Pre nich som bol jeden z mnohých, ktorí ich na škole neustále niečím zamestnávali, no oni sú pre mňa Prví. A keďže vekový rozdiel medzi nimi a mnou je malý, väčšinou som ich bral ako kamarátov. Je to veľmi zvláštny pocit balansovať na hrane medzi kamarátstvom a učiteľstvom. A najmä vtedy, keď si človek nie je istý, ako vzťah vníma druhá strana. Obávam sa, že pre nich som bol hlavne cvičiaci. Keď sa nad tým tak zamýšľam, asi som to zobral príliš osobne. Ale neľutujem, bolo to veľmi milé.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Na záver by som sa chcel poďakovať tým, ktorí mi tieto dva semestre spestrili a spríjemnili. Nechcem byť sentimentálny, ale budete mi chýbať.

Vladimír Bobeš Tužinský

Vladimír Bobeš Tužinský

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Pracuje v oblasti IT, venuje sa hudbe, fotografii a umeniu vôbec. Radšej sa pýta ako odpovedá. Zoznam autorových rubrík:  Fotografie a ich príbehyCestovanieZamysleniaSúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Martina Hilbertová

Martina Hilbertová

49 článkov
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Pavol Koprda

Pavol Koprda

10 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu